Předpokládá se, že krátkodobé hladovění může pomoci při léčbě mnoha nemocí, očistit tělo a dokonce snížit biologický věk. Je to opravdu tak?

Navzdory tomu, že tato praxe existuje již řadu let a někteří lékaři jednodenní půst obhajují, jsou výhody a nevýhody tohoto omezení nejednoznačné. Co vyvolává spory?

Celodenní hladovění

Pro mnohé z nás je půst (dokonce i jednodenní) skoro hrdinský čin. Vědci však tvrdí, že vývojově jsme přizpůsobeni tomu, abychom nějakou dobu nejedli. Naši dávní předkové neměli také každý den štěstí na lovu, a ti nedávní většinou pravidelně dodržovali půst.

V současné době se lidé často přejídají, jedí tedy mnohem více jídla, než je nezbytné pro to, abychom neumřeli hlady. Existuje mnoho diet jak se zbavit nadbytečných kil, ale právě jednodenní půst, podle mínění mnohých nadšenců, může zlepšit zdraví a prodloužit život.

Profesor medicíny Koda Mitsuo, známý svým výzkumem v oblasti hladovění, říká: „Pokud budete hladovět na konci každého týdne a správně půst zakončíte, bude to mít stejný účinek jako při dlouhodobém hladovění. Za šest měsíců nebo do roka budete viditelně zdravější.“

„Hladovění je pro mě stejně nezbytné jako oči, otevírá pohled do duchovního světa,“ tvrdil Mahátma Gándhí. Ježíš Kristus, Mojžíš, prorok Eliáš i Mohamed hladověli 40 dní. Buddha také držel půst dlouhou dobu před osvícením. Všeobecně se ví, že hladovějící praktikují jógu.

článek pokračuje na další stránce..

xx_xx

Potenciální výhody jednodenního hladovění

  1. Omlazení organismu
  2. Snížení hladiny cholesterolu
  3. Posílení funkce srdce
  4. Odstranění nadbytečného tuku
  5. Zlepšení metabolismu
  6. Zvýšená eliminace toxinů
  7. Zlepšení imunitního systému

Pravidla a účinky jednodenního půstu

Člověk si začne zvlášt vážit jídla, když se ho na nějakou dobu vystříhá. Při jednodenním půstu se hodnocení konzumovaných potravin dramaticky mění.

Jednodenní půst umožňuje naučit se rozlišovat skutečnou potřebu jídla od naprogramovaného zvyku. Pokud tuto „dietu“ praktikujete každý týden, váš žaludek se zmenší na svou přirozenou velikost a další přejídání se tak stává obtížnějším.

Aby vám celodenní půst jedenkrát v týdnu přinesl maximální užitek, musíte se na něj řádně připravit a dodržovat určitá pravidla.

  1. Odborníci na výživu radí, abyste začali půst ráno v den volna a skončili další den ráno, i když pro některé lidi jsou lepší všední dny, kdy mohou lépe odolávat pokušení konzumace jídel.
  2. 3 dny před plánovaným půstem omezte konzumaci masa, ryb a alkoholu. 2 dny před půstem nejezte ořechy a luštěniny a den před tím se snažte jíst jen zeleninu, ovoce, čerstvé džusy a kaše bez mléka.
  3. Celodenní hladovění tradičně začíná večer, takže je vhodné vyčistit střevo před spaním pomocí klystýru.
  4. Pokud budete držet půst poprvé, snažte se být doma celý den, protože můžete mít slabost, závratě nebo bolesti hlavy.
  5. Během půstu musíte vypít hodně obyčejné neperlivé vody (nejméně dva litry), protože voda je nejlepším přírodním rozpouštědlem škodlivých látek a aktivně pomáhá odstranit všechny zbytečné látky.
  6. Není dovoleno pít džusy nebo čaje, protože se pak nebude již jednat o půst, ale půjde jen o obyčejnou dietu bez jídla.
  7. Při bolestech hlavy a pocitu nevolnosti je jedinou povolenou výjimkou doplnění do 1 litru vody 1 polévkové lžíce citrónové šťávy nebo přírodního medu, které pomáhají ledvinám vyrovnat se se zvýšenou zátěží při odstraňování toxinů.
  8. Pečlivě sledujte svůj psychický stav, nespěchejte, učte se postupně zvykat si na hlad.

Jednodenní nebo 24hodinový půst je zaměřen především na uvolnění a očištění těla a související ztráta hmotnosti bude navíc příjemným bonusem. Na fórech o hladovění dostáváme řadu ohlasů od lidí, kteří se díky jednodennímu hladovění zbavili spousty nemocí a nadváhy.

Zpočátku bude pro vás možná obtížné být tolik hodin bez jídla, zvláště pokud jste zvyklí jíst hodně a často, ale časem to bude mnohem jednodušší. Budete se cítit lehčí a veselejší, žaludek se vám zmenší a neustálý pocit hladu zmizí.

Zvláště se osvědčil jednodenní půst během onemocnění nebo nachlazení, protože v takovém případě celé tělo bojuje proti infekci a neztrácí čas trávením. Z tohoto důvodu také všechna zvířata během onemocnění instinktivně odmítají jíst, ale ochotně pijí vodu.

Předběžná opatření a rizika jednodenního půstu

Navzdory přínosným aspektům jednodenního půstu existují i rizika, s nimiž se mohou potýkat lidé, kteří chtějí využít blahodárného účinku půstu. Půst nevyhovuje některým kategoriím lidí.

  1. Lidem, kteří užívají léky, které se musí užívat s jídlem
  2. Diabetikům
  3. Těhotným ženám
  4. Lidem s ledvinovou nedostatečností
  5. V případě srdeční nedostatečnosti

Půst stresuje organismus. V této souvislosti se některé nemoci mohou zhoršit. Měli byste se poradit s lékařem, abyste vyloučili některá rizika. Například hladovění může vyvolávat migrénu.

Často je pro nás jednodenní půst v týdnu omluvou za nedodržování správného stravování po zbývajících šest dnů. Člověk jí celý týden nezdravé, vysokokalorické jídlo a doufá, že mu půst pomůže zhubnout. Tento přístup vám nejenom nepomůže zbavit se nadbytečných kilogramů, ale má opačný účinek.

Je důležité si uvědomit, že s jednodenním hladověním nemůžete být zcela zdraví, ale můžete významně snížit riziko onemocnění.

Proto je nejlepší volbou využít jednodenní půst jako preventivní opatření společně se správnou výživou a dostatečnou fyzickou aktivitou.

Dokonalým příkladem vyvážené stravy je středomořská strava. Jedná se o jeden z nejoblíbenějších výživových systémů v Evropě a jedinou stravu, kterou UNESCO považuje za národní dědictví.

Sdílejte tyto informace s přáteli a pomozte jim, aby udělali první krok na cestě k jejich zdraví.

Když začnou praktikovat jednodenní půst, s největší pravděpodobností nezůstanou jen při něm, ale přejdou k zdravému životnímu stylu.

Zanech stopu

Please enter your comment!
Please enter your name here